Petrus Kiers, het vierde kind, van Lourens
en Grietje, was kunstschilder, portrettist en kaarslichtschilder
en schilderde landschappen bij maanlicht. Hij trouwde op 20 april
1837 met Elisabeth Alida Haanen. Hun vier kinderen kregen ook als
schilders bekendheid in binnen en buitenland. Hij werkte en
woonde in Amsterdam en verbleef in een tijdlang in Assen. Waarom
hij naar Assen is vetrokken is niet bekend.
Wel is het zo dat in Assen zijn zuster Henderika Margaretha Kiers
woonde gehuwd met Gerkes Somer, die zadelmaker was. Gerkes Somer
was overigens al overleden toen hij in Assen kwam. Ook woonde
zijn broer de koperslager Abraham Kiers in Assen. Verder had hij
nog een zuster die in Meppel woonde. Alle andere broers en
zusters waren reeds overleden.
Hiernaast twee aquarellen: zogenaamde pendanten
met voorstellingen van een 'Visverkoopster en een
Groenteverkoopster', waarvan één gesigneerd: E.A.
Kiers - Haanen fecit (1809-1845), gedateerd: 1834? Afmeting 31 x
25 cm. Beide aquarellen hebben gehangen op de tentoonstelling 'In
Kleine Kring Gekoesterd', Museum De Ghulden Roos, Roosendaal, 30
augustus - 10 oktober 1993. Klik voor een vergroting
Petrus Kiers woonde met zijn vier kinderen sinds 22 juli 1858 aan
de Groningerstraat. Tot de huishouding behoort ook Anthonie
Bregitte Johanna Altius geboren 20 april 1813 te Amsterdam. Of
hij met haar gehuwd was is niet bekend. Eind 1860 koopt hij een
woning aan de Kattegang. Na een uitvoerige vertimmering kan hij
deze woning in gebruik nemen als atelier. In Assen is hij goed
bekend en menigmaal verschijnen er berichten in de plaatselijke
pers over zijn activiteiten en die van zijn oudste zoon George
Lourens Kiers.
In Assen bestond een zogenaamde verlotingscommissie die
schilderijen aankocht en die onder haar deelnemers verlootte. Zo
lezen wij in juni 1860 dat deze commissie een zeegezicht op de
Rotterdamse tentoonstelling heeft aangekocht van G. L. Kiers, de
zoon van onze stadsgenoot P. Kiers die ook menige tentoonstelling
met zijn 'kaarslichten' versierde doch hier te veel werk heeft
als portretschilder om de zo gevierde voortbrengselen van zijn
penseel aan tentoonstelling af te staan.
Over dezelfde G. L. Kiers is er ook het bericht dat hij op een
tentoonstelling te Amsterdam een schilderij aan een Engelse
liefhebber heeft verkocht, zoals hij reeds eerder ook al een
schilderij had geplaatst in Clomwell - Ierland. Petrus Kiers en
zijn zoon exposeren in Groningen in het voorjaar van 1862 naast
een zeestuk van de zoon ziet men er ook een kaarslicht van de
heer P. Kiers weet de journalist te melden.
In september 1862 bezoekt de provinciale Drentsche en Asser
Courant het atelier van de zoon G. L. Kiers en zag daar twee
schilderijen, 'voorstellende een gezicht, inde vroege morgen, van
de brug van het Noord Willemskanaal in Assen. De uitvoering van
dat kunstwerk is naar onze schatting, zeer gelukkig en geeft een
zeer getrouwe schets van het levendig en bevallig gezicht dat
Assen daar aanbiedt. Het tweede schilderij is een gezicht op de
onstuimige Zuiderzee, gestoffeerd door een vissersvaartuig en een
stoomboot. Zij verplaatst ons als het ware bij de strijd tegen
het woeste element en bewijst dat ook hier de schilder de natuur
gelukkig heeft bestudeerd. De beide stukken worden verloot en wij
wensen, de schilder zeer spoedig een gewenste deelneming toe. 't
Zou hem wellicht een prikkel zijn om meer natuurtaferelen te
leveren uit onze provincie, die er zovele aanbiedt.'
In dezelfde krant treffen wij ook een advertentie aan: 'verloting
van schilderijen. De kunstschilder G. L. Kiers is voornemens in
afwachting van nadere approbatie, te doen verloten tegen
één gulden per lot, twee schilderen. De eerste
stelt voor: een gezicht van de Vaart in Assen. De tweede een
vissersvaartuig en een stoomboot bij onstuimig weer op de
Zuiderzee. Te zien bij de heer Schut Concertzaal Assen.' Het is
merkwaardig om te constateren dat de journalist in het eerste
schilderij een brug over het Noord Willemskanaal zag en de
opsteller van de advertentie een gezicht op de Vaart, waar ook
een brug ligt maar toch anders gesitueerd. Kennelijk was er
onvoldoende approbatie want er volgt geen mededeling dat de
schilderijen zijn verloot.
De verlotingscommissie in Assen zit ondertussen niet stil en
opnieuw is 'één der leden ter bevordering van de
Beeldende Kunst in Assen bij de verloting van 29 december 1862
een schilderij te beurt gevallen voorstellende: rozen, van de
verdienstelijke kunstschilderes Mejuffrouw A. Haanen, wier werk
nog onlangs op de stedelijke tentoonstelling te Amsterdam met een
gouden medaille werd bekroond. Opmerkelijk is het dat er
gedurende het correspondentschap van de heer Kiers alhier reeds
drie kapitale schilderijen zijn getrokken, hetgeen voorzeker de
deelneming niet weinig zal bevorderen. Het schilderij van onze
stadsgenoot, de heer P. Kiers, voorstellende: een moeder en kind
bij kaarslicht, door bovengenoemde vereniging aangekocht te
Amsterdam is getrokken door de heer F. W. Fabius aldaar.'
Op 29 september 1863 verschijnt er een advertentie in de krant
waarin Petrus Kiers aankondigt zijn woning te willen verkopen:
'door vertrek naar elders, wordt te Assen te koop aangeboden: een
sedert twee jaar zeer solide getimmerd huis, voorzien van 6
kamers, waaronder een uitmuntend atelier voor Photographie, ruime
zolder, keuken, droge kelder in cement gelegd, waskamer, schuur,
regenbak en beste wel - waterpomp, grote tuin en huisplaats. Te
aanvaarden per 1 mei 1864. Te bevragen met franco brieven bij P.
Kiers, die nog slechts een paar weken hier de photographie zal
uitoefenen.'
De krant meent daarop in hetzelfde nummer als volgt te moeten
reageren: 'daar de heer Kiers de stad verlaat en Amsterdam tot
woonplaats kiest en dus weldra hier niet meer als photographist
werkzaam is, zo raden wij hen, die nog een portret wensen te
bezitten aan, om daartoe van de korte tijd, die hij hier nog
vertoeft, gebruik te maken, te meer daar de producten in de
laatste dagen door dit atelier geleverd uitnemend gelukt
zijn.'
In deze twee berichten worden wij geconfronteerd met het feit dat
Petrus Kiers kennelijk in Assen overgestapt is van het penseel
naar de camera.
Op 30 januari 1864 vertrekt Petrus Kiers naar Amsterdam en neemt
als volgt afscheid van vrienden en kennissen: 'de ondergetekende
zegt zijne goede vrienden en begunstigers VAARWEL en beveelt zijn
oudste zoon die circa een jaar de tekenlessen voor hem gaf bij
het geëerde publiek minzaam aan. Assen, 31 januari 1864 P.
Kiers De krant voegt hier nog het volgende bericht aan toe: 'de
heer Kiers heeft als photograaf zijn arbeid onder ons
beëindigd en het atelier, dat zo vele keurige portretten van
gewest en stadsgenoten opleverde, is gesloten. Volgens de
advertentie vestigt de zoon van de heer Kiers zich hier thans als
schilder en tekenmeester en het onderwijs dat hij in het tekenen
gaf, is hem tot een goede recommandatie.
Uit de notaris akte inzake de verkoop van het huis van Petrus
Kiers neem ik de volgende gegevens over: 'Petrus Kiers, schilder
te Assen, verkoopt aan August Christiaan Eduard Grimme, rentenier
te Amsterdam voor de som van f 3000,00 een behuizing, erf, tuin
staande en gelegen te Assen in de Kattegang, kadastraal bekend te
Assen in sectie A de nummers 2783 en 2784, groot te samen elf
roeden en veertig ellen. De aanvaarding van de behuizing zal zijn
per 1 mei 1864.
Zoals gezegd Petrus Kiers vertrok op 30 januari 1864 weer naar
Amsterdam. Zijn zoon Georg Lourens Kiers, kunstschilder vertrekt
op 3 november 1868 naar Amsterdam en zijn beide dochters op 27
april 1864. De jongste zoon, zeevaarder gaat op 6 juni 1864 naar
Amsterdam.
Dan volgt hieronder nog een aantal gegevens over de opleiding en
tentoonstelling van de desbetreffende schilders Kiers.
Petrus was een leerling van D. de Hoop en de
Rijksacademie te Amsterdam (1825-1826). In 1839 werd hij lid van
de 'Arti et amicitia' in de hoofdstad. Hij behaalde in 1841 bij
'Felix Meritus' een zilveren medaille voor zijn: 'eene
waschvrouw'. Hij heeft tevens geëtst en gelithografeerd.
Verder gaf hij les aan M. Vos en M. H. L. A. Addicks. Enige
stillevens van hem zijn: meisje met druiven, volksfeest bij
avond, dame verlaat haar woning bij kaarslicht en vuurwerk bij
avond.
Tentoonstellingen: Amsterdam en Den Haag 1830-1862: enige
stillevens: Meisje met druiven; Volksfeest bij avond; dame
verlaat haar woning bij kaarslicht: weesmeisje bij lamplicht;
vissersfamilie; vuurwerk bij avond; riviergezichten bij
maanlicht; gezicht op kasteel Bentheim bij maanlicht; gezicht op
kasteel Twickel bij maanlicht enz. Rijksprentenkabinet Amsterdam:
een portret (tekening. 1847). Raadhuis Amsterdam: bouw van de
Oosterdoksluis in 1831 (gem. P. Kiers 1834). Gemeentearchief
Amsterdam: het Kattenburgerplein te Amsterdam bij avond (tekening
in kleuren).
Zijn dochter Catharina Isabella Kiers was ook
kunstschilder Zij werd geboren in Amsterdam op 27 maart 1839 en
overleed in Den Haag op 13 februari 1930. Zij was gehuwd met
Cornelis Johannes Petri. Woonde en werkte in Amsterdam tot 1858,
Assen tot 1864, Amsterdam tot 1882, Voorschoten tot 1895, Den
Haag tot 1910, Apeldoorn na 1910, Amsterdam tot 1917, daarna in
Den Haag.
Zij schilderde, aquarelleerde en tekende bloemen en
vruchten.
Tentoonstellingen: Amsterdam 1881 en Rotterdam 1876 en 1891:
abrikozen; rozen; glas met rozen; gele chrysanten
(aquarel).
Zijn zoon George Lourens
Kiers was ook kunstschilder. Hij werd geboren in
Amsterdam op 26 januari 1838 en overleed in Amsterdam op 22 juli
1916. Hij was leerling van J. H. L. Meijer. Woonde en werkte in
Amsterdam tot 1856, Den Haag tot 1857, Amsterdam 1858, Den Haag
tot 1861, Assen 1862, Den Haag 1862, Assen 1863-1868, daarna in
Amsterdam. Schilder van zee- en rivier - gezichten met schepen,
hij heeft ook geëtst en geaquarelleerd. Zie zijn
schilderijen "Assen Vaart". "Brink" en "Overcingel". Hij was lid
van 'Arti et Amicitiae' te Amsterdam.
Tentoonstellingen: Amsterdam en Den Haag 1856-1903: gezicht op
het Eiland te Amsterdam; gezicht op het Oosterdok te Amsterdam;
gezicht aan de Schinkel te Amsterdam; Zeeburg in de winter; storm
aan het strand (tekening); Winter aan het strand te Scheveningen;
vissersvaartuigen op zee; havenhoofd bij maanlicht; oorlogsschip
in de 17de eeuw enz. Museum Assen: gezicht op de Brink te Assen.
Frans Halsmuseum Haarlem: zeilschepen. Rijksprentenkabinet
Amsterdam: tekening(en).
HOME